pengikut terbaik

Saturday, May 29, 2010

membeli belah merosakkan minda

selepas 5bulan berpuasa dari membeli belah.
akhirnya. aku membeli belah barang barang yang aku kira aku perlu.
selalu ada rakan menasihatkan agar membezakan kemahuan dan kehendak
anda mahu atau hanya melampiaskan kehendak anda.

*waaaa.... susah nak jawap tuh*

baru baru ini, aku telah jalankan jumbo sale di kawasan rumah.
nih ialah disebabkan terlalu banyak barang barang yang aku beli "mengikut keperluan"
aku lelong semua baju / seluar / kasut dan macam macam lagi barang aku.
dapat jugak dalam 5ratus lebih.

*beli satu handbeg ZARA.. lunyai semua nya* haih..

sebenarnya, mencari wang bukanlah suatu perkara yang mudah.
ada orang, bersusah payah pergi ke sana ke mari menghantar surat dan barang
ada orang, pergi menyelamatkan nyawa orang orang yang tak pernah dikenalinya
ada orang, yang bersusah payah memikirkan untuk kita hidup lebih selesa dan sempurna.
ada juga orang, yang perlu bersengkang mata menjaga traffic di blog (nih mcm aku je nih) haha..


Joke a side k people.
yang penting. kita semua kena tahu bersyukur.beringat ketika susah.
sesenang mana pun kita.  ianya adalah milik Allah.
susah mana pun kita. ianya pun millik Allah
dia bole beri dan tarik bila bila masa yang dia suka.

sekarang. aku perlu belajar menghargai wang.
hargai nilai wang itu.
jangan membazir.
di ulang. jangan membazir.
dan paling penting. jauhkan diri dari kompleks membeli belah.

percayalah bahawa...
berjalan jalan sambil berbelanja tetingkap adalah senaman yang paling tidak sihat. 
sila maklum.

membawa diri

14 comments:

purplelurve said...

i need to shop too!!! i love shopping!!! geeee, i need money!

Nina Nurziana said...

hehe... me too.... ;)

Nazry Iskandar said...

dekat mane kah gambar itu?

Tihara said...

salam lalu>

berbelanja tetingkap tu ade owang kata jalan2 sambil tegok2 je..pegang2 pastu letak balik..ye ke??...tah la, hakak kalau jalan2 mesti kena beli seswatu baru seswai dgn tema jalan2 cari pasal..hihi

Nina Nurziana said...

nazri - di macau

tihara - kalau berbelanja tetingkap tuh mesti terbeli sesuatu. mencik btul.huhu

GreenLava said...

hargai wang ialah dengan melabur, walaupun sedikit...eh bunyi mcm ejen saham amanah pulak :)

blueCITY® said...

heheheh
kata orang shopin bi terapi paling terbaik utk wanita
terus ilang tensi segala
eegeggegeg...

sopin2 juga
tengok dulu poket
hahahhah

ohmywtf said...

luckily i more of a window shopper :-)

phycrewz said...

shopg bila perlu je, klu x duk umah diam2.. :p

HiGHNeSS FiQ said...

berjalan jalan sambil berbelanja tetingkap adalah senaman yang paling sihat jika xbawak duit.. bwk duit ckp2 untuk tmbg n makan je..huahuahua..

Ryan said...

Shopping is nice, only money problem. :(

APAN said...

walaupun aku seorang lelaki...tapi aku mempunyai masalah hampir serupa...
elaun2 bulanan bnyak hbis bli barang...
tapi semua yg aku beli tu aku puas hati cuma sikit2 je ade slack sikit...
skang ni pun tngah menabung balik...
harap berjaya la kumpul wat modal kawen nanti...
haha...

fndrocka said...

lama betul kau punya puasa ..sampai 5 bulan..menahan diri dari nafsu jugak tu.

rajin betul kau update belog....kagum

Nina Nurziana said...

thanks all for your support ;)