pengikut terbaik

Saturday, June 12, 2010

Mengapa Yahudi Bijak

Saya terbaca tentang satu kajian oleh  Dr. Stephen Carr Leon, tentang Mengapa Yahudi Bijak. 

Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.Saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa Tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.


Persiapan Melahirkan Zuriat
Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami . Ini adalah ini untuk anak yang masih didalam kandungan, mereka melatih otak anak mereka, semoga menjadi genius apabila dewasa kelak. Si ibu akan membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Sejak awal mengandung memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak. Kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.


Menjaga Pemakanan
Mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.



Tidak Merokok
Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dan merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang gen dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… tekalah sendiri..!)

Merokok menjanjikan generasi yg bodoh dan sudah tentu gens bodoh akan mengikut ke generasi siperokok. Di Singapura, perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapura dan menkjubkan sekali dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya Singapura hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi bodoh, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.


Bermain Musik
Kanak - kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan dari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.


Pembelajaran di sekolah
Anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, Memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupun kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Kuat Beribadat
Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!


Serius Tentang Perniagaan
Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.


Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Di sini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi?

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

22 comments:

SheY PuLL said...

kal;au nak harapkan MELAYU...bile la nak maju..:)

zool said...

Displin tu yg penting..
Bangsa kita ni banyak memain je

Nina Nurziana said...

tuh la dia.. haih.. kene berubah! huhuhuhu~

Eza Rashid said...

mmg yahudi nie bijak,,,bijak jugak bk hancurkan orng,,,,,huh,,,,

Nina Nurziana said...

btul btul.. huhuhu~

Fay Nana (Cik Fana) said...

kite perlu berubah. yang saya perasan diorang masih mengekalkan diorang punya tradisi..ermm macam mana nak ckp ek, walaupun dh moden diorang masih berpegang pada diorang punye adat. tak mcm kite. (tapi itu tak bermaksud saya menyokong yahudi) cuma bangsa kita tak harus lalai dengan pemodenan ni. :D

xRaafikx said...

kadang kadang kita kena ikut/tengok camne Yahudi ni praktikkan dalam kehidupan.

Lean said...

Dropping by ere nina

MsXeRoZ Nicole said...

Wow. sekarang baru saya tahu. Belum lambat lagi lah nak belajar taktik mereka. Boleh try try kalau mengandung =)

Nina Nurziana said...

sebenarnya.. apa yg mereka buat nih ade dalam torah (kitab taurat mereka)

Tapi kita ada Al-Quran adalah yg paling lengkap.

kite follow.. mesti berjaya.. :)

izyanty collection said...

kat m'sia org suka akademi fantasia m seangkatan denganye,2 pasal ramai nk jd artis heheh...

syahrilhafiz said...

erm betul tu...
kalau pemakanan tu mesti jaga, sebabnya kalau makan makanan haram...tak berkat la jawabnya..
nak dicompare dengan si Yahudi ini..diorang ni memang terlatih dari kecik lg...so kita jangan la dok ikut sangat budaya Barat tu...

Nina Nurziana said...

yesza.. tepat sekali..

mizzura said...

good info..patut dijadikan kesedaran untuk semua orang betapa kita leka...(termasuklah yang sedang blogwalking ini :-D)

Nina Nurziana said...

huhu... btul.. yang baik jadikan tauladan.. baik jdkan sempadan..

Ili said...

lect saya cakap org yahudi mempunyai bilangan profesor plg ramai di dunia!!! , they good in every aspect. Dlm Quran pun dah stated, kaum bani izrail akan menjadi kaum plg hebat dalam semua bidang. correct me if im wrong

millo said...

setuju sgt semua fakta2 tersebut

Nina Nurziana said...

tidsk syak lagi.. mmg btul..huhu~

BlueberrY CheesE said...

btol2. mereka sangat bijak. dan kita sebagai umat islam harus mengambil teladan dari usaha mereka. dan kita juga boleh menjadi bijak seperti meraka. bukan hanya leka

Anonymous said...

sebenarnya apa yg diorang amalkan ni dlm Al-Quran n As-sunnah ada tercatat..malah lebih lengkap lg...rasulullah sendiri x makan ikan bercampur dgn daging...kalau yg dilaut tu..laut je..yg didarat x dicampur...makan buah2an sblm makanan berat jgk amalan Rasulullah. Baik utk pencernaan & penghadaman...cuma kte org Islam yg 'malas' membaca dan mendalami isi2 Al-Quran & As-sunnah tuh...kte lebih senang 'disogok' dan 'disubsidi'...
hmm...lgpun dasar 'pecah & perintah' inggeris dlu mmg byk beri kesan kpd sosio budaya 'org melayu'...sbb tu org melayu ramai yg gila nk jd 'pemimpin'....sanggup gadai maruah diri n bangsa semata2 nk puaskan keinginan...sdgkan diri x cukup ilmu utk jd pemimpin yg baik...& ada hati nk memimpin org2 yg jauh lebih tinggi ilmunya..hmm...mcm mana org nk respek?

♥xaturen♥ said...

erm.. tak usah nak dibanding dengan Melayu.. bangsa lain pun kalah dengan israil ni! kaum ini bangkit setelah mereka dicaci dan dihina dan ratusan tahun melarat..

Melayu sebenarnya bolih maju, itu pun kalau naik Bas Maju! aa.. keh..keh..

mama hani said...

minta izin nak share info...